Risk Analizi
İşletmelerde gerçekleştirilen çalışmaların İş Sağlığı ve Güvenliği kanunu ve Risk değerlendirmesi yönetmeliğinde belirtilen kontrol aşamalarına bağlı kalarak, mevcut işyerinde yapılan çalışmalar sırasında risklerin analiz edilmesi yaşanabilecek risklerin ortadan kaldırılmasını bir düzen içerisinde ele alınmasını sağlar. Oluşturulan Risk Analizi Raporu ile Risk Değerlendirmesi en yüksek seviyedeki risklere müdahale imkanı sağlar. İşyerinizdeki Yüksek ve Orta Tehlikedeki risklere dikkat ederek, Tehlikeleri bertaraf etmek için enerjinizin doğru yere yönlenmesine ışık tutmaktadır.
İşletmelerde yapılan işe, makineye ve davranışa göre oluşan risklerin belirlenmesi değerlendirmesi, metod ve prosedürün belirlenerek, bu prosedürde tanımlamanan değer ve renklere bağlı kalarak oluşturulan tablo Risk Değerlendirme Tablosu, diğer adıyla Risk Analizi Tablosu adını almaktadır. Dış ve İç tehditler için ayrı ayrı planlanan risk analizi raporunda çalışanlar ve işletme tehditlere karşı, alınacak önlemleri içermesi açısından risk analizi raporu işletme ve işletme yöneticileri açısından oldukça önemlidir.
Risk analizi raporu çalışmalarının sonunda uzman ekiplerimiz ve çözüm ortaklarımız ile birlikte işletmenizdeki riskler değerlendirilerek işyerlerinizdeki risklerin minimum a indirilmesi için hazırlanan Risk Analizi raporunu sunmaktadır.
Risk Analizi Nedir?
Çalışma hayatının daima içinde olan Risk Analizi, Risk değerlendirmesi basitçe çalışanların yaptıkları işte bulunan risklerin en aza indirilerek, güvenli çalışmalarını sağlamak için mevcut risklerin bir tablo yada metin ve görsel araçlarla alınan kayıtları ve sonrasında bu kayıtlara yapılan müdahalelerle risk skorlarının düşürülerek, güvenli bir çalışma ortamının oluşması için yapılan bütün çalışmalar dizisidir.
İş hayatında oluşabilecek başlıca riskler’e dikkat çekecek olursak;
- işyerlerinde bulunan ortam’a ait risk faktörleri
- çalışma ortamındaki kirleticiler,
- çalışma ortamındaki boşluk alanlar
- işyerindeki risk algısı (ne kadar düşükse o kadar çok kaza ihtimali vardır. Bu nedenle mutlaka risk algısını üste seviyede tutmak güvenli işyerleri için oldukça önemlidir.
- Organizasyonel sorunlar,
Risk Analizini Kimler Hazırlar
Risk değerlendirmesi yönetmeliğine göre risk analizi raporunu
- işveren,
- işyeri hekimi ,
- iş güvenliği uzmanı,
- çalşan temsilcisi,
- destek elemanı,
- bilgi sahibi çalışan
Risk Analizi Yöntemleri
Risk Değerlendirmesi yönetmeliği yada 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu tek bir Risk değerlendirme metodu önermemekte, uygulamayı Risk değerlendirmesi ekibine bırakmaktadır. Mevcut piyasada en çok kullanılan Risk Değerlendirme metodlarını aşağıda bulabilirsiniz;
- 5×5 Matris ve L Matris Risk Değerlendirmesi
- Finne Kinney Risk Analizi
- Başlangıç, İlk Tehlike analizi -PHA
- İş Güvenliği analizi – JSA
- Yetersizlik – eksiklik modları ve etkileri analizi metodu
- Çeklist Kullanılarak Birincil Risk Analizi
- Risk Değerlendirme Karar Matris Metodolojisi
- Tehlike ve İşletilebilme Çalışması Metodolojisi – HAZOP
- Güvenlik Denetimi
- Hata Ağacı Analizi Metodolojisi- FTA
- Olası Hata Türleri ve Etki Analizi Metodolojisi – FMEA/FMECA
- Olay Ağacı Analizi – ETA
- Neden – Sonuç Analizi
- Check List Metodu Risk Analiz metodu
- vd.
Risk değerlendirmesi yöntemlerinden istenilen herhangi bir metod kullanılabilir, check list gibi basit risk değerlendirme metodlarından daha karmaşık HAZOP gibi uzmanlık gerektiren risk analizi metodları ihtiyaca göre kullanılmaktadır. Zaman zaman işletmenin ve işin büyüklüğüne göre karma metodlarla risk analizleri oluşturulmaktadır.
Risk Değerlendirmesi Yapmayan İşyerleri
Kanuni olarak Tehlikeli ve Çok Tehlikeli işlerde risk analizi yapılmamışsa iş durdurulur.